Hoe belangrijk is IT binnen kennismanagement?

Dat is een gevoelig punt. Veel mensen associëren kennismanagement direct met de toepassing van IT en ook veel leveranciers van IT-omgevingen maken daar gebruik van. Het mag echter duidelijk zijn dat IT slechts een van de componenten is van een kennismanagement aanpak en dat het vooral gaat om het organiseren van leerprocessen door mensen. Iemand heeft eens gezegd:’Het is makkelijker om resultaten te bereiken met gemotiveerde mensen en een houtje-touwtje IT-omgeving dan met een geavanceerde IT-omgeving en slecht gemotiveerde medewerkers’, en dat wordt in de praktijk maar al te vaak bewezen. Tegelijkertijd is IT wel degelijk een belangrijke voorwaarde, zeker in grotere organisaties. Hoe kun je informatie ontsluiten in een wereldwijde onderneming zonder IT? Het vinden van een balans tussen aandacht voor mensen en aanbieden van de juiste IT-middelen is uiteindelijk waar het om gaat.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 177 vragen en antwoorden over Kennismanagement.