Is alle expertise van vertrekkende medewerkers cruciaal?

Niet alle expertise van medewerkers is echt cruciaal gegeven de strategische en operationele uitdagingen waar de organisatie voor staat.
Er is kennis die een basis vormt, die aanwezig moet zijn voor het goed reilen en zeilen maar die om allerlei redenen niet onderscheidend is. Deze kennis is bij vertrek van een medewerker vaak eenvoudig in te huren op de arbeidsmarkt of snel en eenvoudig te ontwikkelen binnen de organisatie.
Er is kennis die weliswaar nu cruciaal is in de operaties maar die in de toekomst van minder belang zal worden. Dat kan komen door allerlei ontwikkelingen in de markt, de levenscyclus van producten of de technologie. De rol van deze kennis zal in de loop van de jaren afnemen waardoor het noodzakelijk is om een tijdelijke oplossing te vinden wanneer expertise op dit vlak vertrekt.
Er is kennis die veelbelovend lijkt voor de toekomst. Deze expertise heeft een potentieel in zich voor toekomstige revenuen en bij vertrek zal de afweging moeten worden gemaakt of dit potentieel werkelijk aanwezig is.
Er is tenslotte expertise die nu en in de toekomst van groot belang is voor het realiseren van de ambities van de organisatie. Deze expertise is onderscheidend voor de organisatie en bij vertrek valt dit onderscheidend vermogen weg. Op korte en lange termijn is het noodzakelijk deze expertise in huis te hebben en toe te passen.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 177 vragen en antwoorden over Kennismanagement.