Wat is een audit?

Een (kwaliteits-)audit is een procesdoorlichting naar de wijze waarop het bedrijf is georganiseerd, hoe het bedrijf de taken en bevoegdheden heeft uitgedeeld, welke procedures er gelden en of deze worden nageleefd. Ook gaat een audit na of er een (kwaliteits-)beleid is geformuleerd en of deze voldoende bekend is. Verder analyseert het de relaties tussen functies en hoe de middelen (mensen en machines) in stand worden gehouden.
Een audit is objectief: het vergelijkt het proces met de gestelde norm. Verschillen moeten kunnen worden aangetoond. De aard van de audit is erg doelafhankelijk: interne audits meten naast de effectiviteit ook de efficiency. Onafhankelijke audits (door derden) meten per definitie slechts de effectiviteit van een proces of een organisatie. Een kwaliteitsaudit is een regelmatig terugkerende inspectie om verzekerd te zijn dat een proces nog conform zijn specificaties verloopt.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 479 vragen en antwoorden over Kwaliteitsmanagement.