Wat zijn de 14 punten van Deming?

W. Edwards Deming, de grote kwaliteitsfilosoof, heeft zijn theorieën samengevat in 14 principes. De punten vertegenwoordigen aandacht voor leiderschap, organisatie, en verantwoordelijkheid voor management en uitvoerders. De 14 punten zijn:
  1. Het permanente doel van een bedrijf moet zijn om concurrerend en ‘in business’ te blijven, met een plan dat berust op verbetering van het product en/of service.
  2. Denk preventief, niet correctief
  3. Wees niet afhankelijk van keuringen, maar eis proceskwaliteit
  4. Beoordeel zaken naar hun kwaliteit en niet naar het prijskaartje
  5. Verbeter continue de wijze van produceren en service verlenen
  6. Zorg voor goede opleidingen, ontwikkel vakmanschap
  7. Zorg voor goed leiderschap en een goede stijl van leidinggeven
  8. Creëer een werkklimaat waarin mensen volledig onbedreigd van hun fouten kunnen leren
  9. Sloop de muren tussen de afdelingen. Vermijd sub-optimalisatie, maar streef naar een efficient bedrijf als geheel
  10. Gebruik geen - loze - kreten, posters, leuzen, die geen reële methode voor verbetering aangeven
  11. Zet medewerkers niet onder druk met te behalen aantallen, quota, numerieke normen voor hun dagelijkse werk: de standaard wordt gehaald met veel uitval, normen werken niet inspirerend12. Verwijder barrières voor de uitvoerders van werk
  12. Zet een continue programma op voor opleiding en zelfontwikkeling
  13. Zorg dat in het bedrijf het werken aan de vorige dertien punten dagelijks opnieuw met kracht gebeurt
W. Edwards Deming, Out of Crisis; MIT Press, 1988; in het Nederlands verschenen als De crisis overwonnen, Kluwer, 1994.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 479 vragen en antwoorden over Kwaliteitsmanagement.