Wat is in het algemeen de functie en verantwoordelijkheid van een kwaliteitsafdeling of -functionaris?

De kwaliteitsafdeling of -functionaris bevordert preventieve maatregelen in alle fasen van het productieproces door:
  • voorlichting
  • opleiding en instructie op kwaliteitsgebied
  • verhoging van het kwaliteitsbewustzijn bij uitvoering en leiding
  • verbetering van productiemiddelen, -methoden en werkomstandigheden.
Voorts adviseert deze de leiding bij het kwaliteitsbeleid en -beheer (w.o. ontwikkelen van actieprogrammaís op kwaliteitsgebied) en beoordeelt het kwaliteitsniveau via:
  • kwaliteitsimago-onderzoeken
  • concurrentie-onderzoeken
  • product-audits.
Ook moet hij het kwaliteitssysteem beoordelen door periodieke uitvoering van bedrijfsinterne systeembeoordelingen en geeft hij adviezen hieromtrent.Tenslotte verricht hij specialistische werkzaamheden op kwaliteitsgebied, verzamelt, interpreteert en rapporteert over kwaliteitsinformatie, selecteert, instrueert, beoordeelt en leidt kwaliteitscontroleurs op, coördineert activiteiten en beslissingen op kwaliteitsgebied die uitdrukkelijk niet door andere middelen gecoördineerd kunnen worden. Let wel, een kwaliteitsafdeling of -manager is niet verantwoordelijk voor de uiteindelijke kwaliteit in het bedrijf. Deze verantwoordelijkheid ligt bij de directie en de lijnmanagers.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 479 vragen en antwoorden over Kwaliteitsmanagement.