Verbetertrajecten kunnen ook bestaan uit de realisatie van quick wins. Dus zo snel mogelijk 'pijn' wegnemen, zonder stappenplannen, projectplannen o.i.d. Hoe pak ik dit aan?

Stimuleer kwaliteitskringen (of verbeterkringen) die door de uitvoerende medewerkers zelf geïnitieerd worden. Daarbij moet het een "probleem" zijn dat afdelingoverschrijdend, meetbaar en in een relatief korte periode op te lossen is.
Laat het managementteam zich hierbij vooraf vastleggen de aangedragen projecten en daaruit voortvloeiende verbeteringen tot een bepaald bedrag te ondersteunen.
Ook werkt verhelderend gewoon eens te laten opschrijven hoe een werkwijze verloopt en waarom. Men onderkent dan opeens dat bepaalde werkwijzen niet "optimaal" zijn. Door deze te noteren en niet direct te verbeteren, heeft u een waslijst aan verbeterprojecten beschikbaar.
Kijk bijvoorbeeld eens naar uw informatievastlegging als invuldocumenten. De vraag wie heeft welke informatie waarvoor nodig (en waarom) helpt om een flink deel van de invulvelden te schrappen.
Blijf - ook bij quick wins - de resultaten na verbetering meten, zodat deze ook gecontinueerd wordt.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 479 vragen en antwoorden over Kwaliteitsmanagement.