Wat is CALS?

CALS is een in 1985 door het Amerikaanse Department of Defense (DoD) ontwikkeld concept voor het beheer en de uitwisseling van productstandaarden en technische documentatie met toeleveranciers. CALS (Continuous Acquisition and Lifecycle Support) biedt een elektronische omgeving (database) waarin alle productgegevens over de hele levenscyclus van een product zijn geïntegreerd en gestandaardiseerd: productontwerp en -ontwikkeling, productie, distributie, verkoop, inkoop, etc.
Met CALS kunnen grote besparingen in alle fasen van de productcyclus worden gerealiseerd. Door globaliseringsontwikkelingen vindt niet alleen de productie steeds meer plaats in het buitenland, maar ook productontwikkeling wordt steeds meer internationaal. CALS biedt de juiste gereedschappen voor het realiseren van zo'n toekomstig virtueel bedrijf en het beheersen van de ketenkwaliteit.
In de praktijk zijn CALS-standaarden o.m. terug te vinden in XML definities.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 479 vragen en antwoorden over Kwaliteitsmanagement.