Onze klantenquêtes leveren te weinig respons. Welke aanvullende objectieve klanttevredenheidsmetingen zijn er te bedenken?

Kijk naar de mate van herhalingsaankopen per klant: een tevreden klant keert steeds weer terug. Ook het verloop in het klantenbestand geeft interessante indicatoren: hoeveel klanten bent u kwijt geraakt en waarom? Maar houd ook eens bij hoe nieuwe klanten bij u zijn terechtgekomen: wanneer dit door mond-tot-mond reclame is, dan zegt dit ook iets over klanttevredenheid.
Klachtenregistratie zegt weliswaar meer over klantontevredenheid dan tevredenheid, maar kan naast het nemen van corrigerende maatregelen, in combinatie met andere indicatoren ook gebruikt worden bij de bepaling van de klanttevredenheid. Vragen naar de klanttevredenheid tijdens een klantbezoek levert mogelijk geen objectief antwoord op van de klant, maar deze zal hiermee wel een signaal willen afgeven. Dit signaal is de moeite waard om vervolgens te onderzoeken.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 479 vragen en antwoorden over Kwaliteitsmanagement.