Wat is de kern van het mededingingsrecht?

De kern van de Mededingingswet bestaat uit drie bepalingen:
  • Kartelverbod 
Ondernemers mogen geen afspraken maken die de concurrentie beperken. Zo mogen concurrenten onderling niet afspreken welke prijzen zij rekenen of onderling hun verkoopgebied verdelen.
  • Misbruik van economische machtspositie 
Ondernemingen met een zeer sterke positie op de markt (een economische machtspositie) mogen van die positie geen misbruik maken. Bijvoorbeeld door gelijksoortige afnemers anders te behandelen of door het stellen van excessieve tarieven.
  • Toezicht op fusies en overnames
Indien ondernemingen willen fuseren moeten zij dat voornemen melden bij de Autoriteit Consument (ACM).  De ACM controleert of er door deze ‘samensmelting’ geen onderneming ontstaat met een te sterke economische machtspositie.
De ACM  is per 1 april 2013 de samenvoeging van de Consumentenautoriteit, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) en de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 163 vragen en antwoorden over Mededinging.