Welke maatregelen kan een bedrijf nemen om fraude te voorkomen?

Een bedrijf kan diverse preventieve maatregelen treffen om fraude tegen te gaan zoals:
  • Duidelijkheid over regels bedrijf bij indiensttreding en de sancties daarop;
  • Opnemen van regels, protocollen etc. in de arbeidsovereenkomst;
  • Opstellen van een bedrijfsreglement en het kenbaar maken van wijzigingen;
  • Opstellen van protocollen over gebruik computer, e-mail en internet, diensttelefoon, verborgen camera’s, dienstauto’s, werkgereedschappen en deze duidelijk kenbaar maken;
  • Opstellen van een Regeling meenemen beschadigde goederen;
  • Toepassen van functiescheidingen op financieel gebied en parafencontrole;
  • Naleven en controleren vastgestelde regelingen;
  • Goede afspraken maken met de ondernemingsraad;
  • Goede vastlegging van werk- en afdelingsoverleggen in notulen;
  • Goede vastlegging van incidenten in het personeelsdossier en incidentenregister;
  • Goede communicatie met werknemers en leidinggevenden;
  • Zorgen voor een prettige en veilige werkomgeving;
  • Het (laten) uitvoeren van audit door een accountant.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 165 vragen en antwoorden over Particulier recherchebureau.