Wat houdt het stellen van nieuwe missies, taken, resources en doelstellingen in voor nieuwe afdelingen?

Van elke nieuwe afdeling moet vastgelegd worden wat zijn complementaire taak is in het nieuwe geheel, de missie. Zodat betrokken kunnen begrijpen wie wat doet om de totale doelstelling te realiseren van de onderneming en om teamsamenwerking te bevorderen. Omdat missies nog op meerdere wijzen kunnen worden geïnterpreteerd met betrekking tot welke taken uitgevoerd moeten worden, moet, zeker in een nieuwe situatie waarin met gemeenschappelijke service units wordt gewerkt en met outsourcing, vooraf duidelijk worden gemaakt welke operationele taken wel of niet bij een missie behoren.
Dat een nieuwe afdeling een bepaalde taak voor de onderneming moet uitvoeren, bijvoorbeeld logistiek, wil nog niet zeggen dat de afdeling deze ook zelf ter hand neemt. Besloten kan zijn of worden dat die taak aan een derde wordt uitbesteed. Vandaar dat ook de resources gespecificeerd moeten worden. Omdat van een afdeling ook de capaciteit moet worden uitgewerkt en gerealiseerd, moet de gekwantificeerde doelstelling vooraf worden opgegeven, afgeleid vanuit de totale doelstelling van de onderneming. Zodat gegeven die doelstelling met zijn projectie voor de toekomst kwantiteiten en capaciteiten voor de afdeling kunnen worden bepaald en aangetrokken.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 214 vragen en antwoorden over Verandermanagement.