Hoe blijft de lezer betrokken bij het lezen-bestuderen van de brief?

De lezer is overtuigd dat de mailing mogelijk interessant voor hem/haar kan zijn en kijkt verder. Je moet de lezer nu bevestigen in deze interesse en met heldere argumenten zien te overtuigen. Onthoud hierbij in het algemeen dat:
  • De aandacht en betrokkenheid van de lezer mogelijk nog steeds laag is.
  • De lezer aan het eind van iedere zin en alinea naar de volgende verleid moet worden.
  • Door een alinea met een vraag te eindigen, is de kans dat de lezer doorgaat groter.
  • Overtuig met financiële, praktische en oplossingsgerichte voordelen.
  • Geef de lezer een goed gevoel met het lezen van uw verhaal.
  • Zorg ervoor dat de lezer onbewust steeds bevestigend reageert op uw vragen en mogelijkheden.
  • Vermijd negatieve associaties.
  • Herhaal de belangrijkste voordelen van uw product of dienst.
  • Houd je verhaal beknopt en duidelijk.
  • Geef bewijs voor jouw uitspraken. Waarom moet de lezer juist jouw product of dienst hebben?
  • Zorg altijd voor professionaliteit en wek steeds opnieuw nieuwsgierigheid.
  • Gebruik tussenkopjes; deze maken de mailing overzichtelijk en 'breken' het verhaal op prettige wijze.
  • Formuleer de boodschap kort en krachtig.
  • Benadruk bij negatief nieuws de positieve aspecten.
  • Hou rekening met de ervaring die de lezer al met de producten heeft.
  • Benadruk het universele van jouw producten; noem normen en standaards.
  • Benadruk garantie en service.
  • Nodig bij complexe producten/diensten uit voor een demonstratie.
  • Schrijf actief (zoveel mogelijk in tegenwoordige tijd).
  • Gebruik de woorden 'wij', 'ik' en 'u' om de brief persoonlijker te maken.
  • Formuleer korte zinnen (maximaal vijftien woorden).
  • Gebruik korte woorden en vermijd onuitspreekbare woorden .
  • Schrijf zoveel mogelijk in spreektaal.
  • Vermijd overbodige woorden (dus, dan, ook, even, enz.), maar maak gebruik van aandachttrekkende woorden (gratis, voordelig, vrijblijvend, nieuw, exclusief, enz.).
  • Gebruik activerende woorden (meteen, direct, nu, vandaag, snel, enz.).
  • Gebruik op het resultaat gerichte woorden (besparing, verbetering, verhoging, enz.).
Zorg verder voor:
  • Duidelijk briefhoofd om te kijken wie de afzender is.
  • Persoonlijke ondertekening.
  • Persoonlijke aanhef en duidelijke kopregel, die uitnodigt om verder te lezen.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 126 vragen en antwoorden over Direct Marketing.