Hoe kan de consument zich afschermen van dm-acties?

Vanaf 2009 bestond het Bel-me-niet Register dat verplicht door alle telemarketeers moest worden geraadpleegd voor ze iemand ongevraagd bellen. Telemarketeers mogen geen mensen bellen die staan ingeschreven in het nieuwe register. Bedrijven mogen bestaande klanten nog wel benaderen voor soortgelijke producten. Het bedrijfsleven heeft zelf de Stichting Postfilter in het leven geroepen. Met een postfilter kan iemand aangeven vanuit welke branches hij wel of niet post wilt ontvangen. Ook geeft de website toegang tot het 'Nationaal Overledenen Register'.
Op 1 juli 2021 is de Telecommunicatiewet veranderd. Het Bel-me-niet-register is verdwenen en vervangen door een opt-in-systeem. De consument moet speciaal toestemming geven om gebeld te worden door verkopers, tenzij deze al klant is bij het bedrijf. Ook mogen verkopers niet meer met een afgeschermd nummer bellen. Ook eenmanszaken die bij de Kamer van Koophandel staan ingeschreven mogen niet meer zomaar gebeld worden. 

Consumenten die gebeld worden zonder dat ze dat willen kunnen dat bij de ACM melden. Bedrijven moeten als de ACM onderzoek doet bewijzen dat er toestemming was voor het telefoontje.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 126 vragen en antwoorden over Direct Marketing.