Hoe belangrijk is e-commerce?

Internet werd aanvankelijk gezien als middel voor extra bestedingen. Tegenwoordig wordt internet ingezet ter verbetering van bedrijfsprocessen. De ondernemer laat klanten en afnemers doen wat hij zelf deed voor de opkomst van internet. 'Selfservicing' heet dit in jargon: zelf de status van een order raadplegen, zelf eenvoudige problemen oplossen met een online vraagbaak, elf controleren of voorraden moeten worden geleverd. zelf de factuur uitprinten, et cetera.
In het eerste half jaar van 2017 hebben Nederlandse consumenten met € 10,66 miljard aan online bestedingen 13% meer uitgegeven aan het online aankopen van producten en diensten ten opzichte van dezelfde periode in het voorgaande jaar. Het totaal aantal online aankopen komt in deze periode uit op 92,59 miljoen. In heel 2017 worden naar verwachting 200 miljoen online aankopen (+13%) gedaan, voor een totaalbedrag van meer dan € 22,6 miljard (+12%).
Van alle bestedingen aan producten en diensten (binnen de definitie van de Thuiswinkel Markt Monitor) wordt 23% online gedaan in het eerste half jaar van 2017, tegenover 21% in dezelfde periode in 2016. Van de € 10,66 miljard aan online consumentenbestedingen is € 5,89 miljard uitgegeven aan de aankoop van producten, zoals elektronica, kleding en speelgoed. Deze bestedingen zijn met 16% gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De overige € 4,77 miljard is besteed aan de online aankoop van diensten, zoals pakketreizen, vliegtickets en verzekeringen. Dit is een stijging van 9% ten opzichte van het eerste half jaar van 2016. De productcategorieën Speelgoed en Health & Beauty laten voor het eerste halfjaar 2017 de grootste groei in online bestedingen zien (respectievelijk 43% en 41%).
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.