Wat zijn de belangrijkste risico's voor een webwinkel?

Dit zijn de belangrijkste risico's voor een webwinkel:
  1. Cybercriminaliteit - Zorg voor een goede beveiliging van uw systeem, zodat een hacker niet zomaar bij vertrouwelijke gegevens kan én zodat u geen slachtoffer wordt van bijvoorbeeld een DDoS-aanval. Een aanval is erop gericht om systemen plat te leggen. Vaak zijn deze aanvallen gericht op grote commerciële bedrijven, banken of (overheids)organisaties. Is de aanval gericht op een gedeelde infrastructuur, zoals een internetprovider, dan kan ook uw webshop erdoor worden getroffen;
  2. Onbereikbare webwinkel - Bescherm uw systeem tegen omzetverlies. Naast een goede beveiliging van het systeem is het ook belangrijk om klantgegevens goed te beschermen. Doe u dat niet en komen ze door een hack op straat te liggen, bent u verplicht dat te melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens en loopt u kans op een hoge boete. Analyseer uw cyberrisico's en cybersecurity;
  3. Productaansprakelijkheid - U bent aansprakelijk voor (de schade die ontstaat door) producten die u zelf produceert, maar ook als u goederen inkoopt van buiten de EU of een eigen label hangt aan producten die u inkoopt binnen de EU. Wees extra alert bij aanvragen uit de Verenigde Staten en Canada; de schadeclaims kunnen in die landen vaak erg hoog zijn;
  4. Onbetrouwbare leveranciers en transporteurs - U bent verplicht klanten die beweren dat zij een pakket niet hebben ontvangen, schadeloos te stellen door geld terug te geven of het product opnieuw te sturen. De betrouwbaarheid van leveranciers, transporteurs en pakketbezorgers is daarom erg belangrijk. Informeer u over de kredietwaardigheid en de financiële positie van een leverancier of transporteur;
  5. Schade - Goederen lopen de nodige risico's tijdens opslag, transport en het laden en lossen. Schade door wateroverlast of brand komt vaak voor bij webwinkels die hun eigen voorraad beheren. Als de riolering niet afdoende werkt, kan bij een hoosbui waterschade ontstaan aan de voorraad in de opslagruimte. Ook bij brand, bijvoorbeeld door kortsluiting of oververhitting kunnen voorraden verloren gaan of onbruikbaar worden. Kunt u op zo’n moment niet snel aan nieuwe voorraad komen, dan loopt direct omzet mis. Klanten kunnen u bovendien aansprakelijk stellen als u de deadline mist of niet de juiste kwaliteit levert;
  6. Disbalans werk-privé - Internet gaat 24 uur per dag door, dus als u niet oppast, loopt u al snel het risico alleen nog maar met werk bezig te zijn. Bedenk wat u kunt doen met de webshop als u op vakantie gaat;
  7. Retourorders - Klanten hebben bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding van de aankoop tot veertien dagen na ontvangst van de goederen. U bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft. Vooral kleding en schoenen worden bij webshops vaak geretourneerd. Houd dus rekening met deze extra kosten.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.