Waar moet een effectieve 'call-to'action' aan voldoen?

Een goede call to action knop zet bezoekers van een website aan de aanvraag van een offerte, een vrijblijvende afspraak of een download van een gratis e-book. Kortom, alles wat een potentiele klant helpt de slag te maken naar betalende klant. Tips om de beste call to actions te maken.
  1. Bepaal het doel van de call to action. Dat kan van alles zijn: contact opnemen, producten kopen, bestanden downloaden, een proefversie of abonnement aanvragen, formulieren invullen, aanmelden voor een nieuwsbrief. Ontwerp voor de betreffende pagina een call-to-action button, maar overlaad uw website niet;
  2. Locatie. Maak een call to action duidelijk vindbaar, opvallend en logisch. Vraag uzelf af wat de bezoeker op de site wil bereiken, hoe hij dit het liefste wil doen, en neem dat vervolgens als uitgangspunt. Zorgt de call to action ervoor dat de gebruiker geholpen wordt zijn doel te bereiken. Bij de ene conversievraag zult u eerst meer vertrouwen moeten opbouwen en voldoende informatie geven. De 'Vraag een offerte'-knop kunt u pas plaatsen op een plek waar mensen eerst veel over uw product of dienst hebben gelezen. Met een hele laagdrempelige actie waarin u iets gratis weggeeft, kunt u wel meteen beginnen.
  3. Gebruik sterke visuals . Wanneer je gebruik maakt van een button dan moet deze er aantrekkelijk uit zien en mensen uitnodigen om te klikken. Hoe deze eruit ziet is belangrijk en je kunt hier veel kanten mee op. Kleur is een van de factoren waarmee je kunt opvallen, net als grootte. Een visual moet opvallen binnen het design van je website. Kies een kleur die sterk contrasteert met de rest van de vormgeving;.
  4. Duidelijke, korte teksten. Kort maar krachtig is hier het devies. De tekst op de button moet heel concreet zijn, de bezoeker moet meteen begrijpen waar die op klikt. Niet 'Kom snel eens langs' maar: 'maak nu een afspraak'. Om vervolgens een afspraak in te kunnen plannen in een formulier;
  5. Maak de tekst actiegericht. Gebruik de gebiedende wijs en verwerk er een voordeel in: 'profiteer', 'grijp je kans', 'bespaar', 'verdien', et cetera. Maar maak het niet te dwingend, zoals 'Boek nu of bestel nu'. Bezoekers willen niet door één druk op de knop ergens aan vast zitten. Het is in dit geval beter eerst een button plaatsen met de tekst 'meer info en prijzen'. Vermijd een tekst als 'Klik hier'. Dus niet: 'Klik hier voor de voorwaarden', 'Lees de Voorwaarden'. (De term 'Klik hier' is achterhaald, iedereen weet inmiddels hoe een link werkt.);
  6. Pop-ups. Ze irriteren veel mensen, maar blijken toch goed te werken. De Pop-up call to action buttons zijn wat meer een 'in your face' methode. Ze leiden meestal tot inschrijving voor een blog of nieuwsbrief. De tekst van een pop-up is belangrijk: stel bijvoorbeeld een vraag waar bezoekers wel ‘ja’ op moeten antwoorden;
  7. Creëer een gevoel van urgentie. Bij eenmalige kansen - met een tijdslimiet - is men sneller geneigd een aankoop te doen. Ook schaarste werkt goed;
  8. Wees open en eerlijk. Mensen drukken sneller op de knop als er een gratis dienst of product tegenover staat. Zorg dat er geen verborgen addertjes onder het gras zijn; het moet altijd zonder risico op kosten en zonder tegenprestatie zijn. Zet er duidelijk bij dat een offerte opvragen of een afspraak maken altijd vrijblijvend is. Als er toch een tegenprestatie is, geef die dan duidelijk aan. Bijvoorbeeld: mensen kunnen gratis een E-book met tips downloaden, maar als tegenprestatie moeten zij zich aanmelden voor uw nieuwsbrief. Tenslotte, als bezoekers gegevens moeten achterlaten, vermeld dan duidelijk waar die voor woorden gebruikt.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.