Wat is het meest rendabele advertentiekanaal voor een webshop?

Bij het vindbaar maken van een webshop is er de keuze tussen online en offline adverteren. Voor beide gelden voor- en nadelen:
  1. Gericht en generiek - Wanneer u voor een online advertentie kiest, is uw doelgroep heel gericht te bereiken. U kunt filters instellen waardoor de advertenties alleen getoond worden aan personen binnen een bepaalde leeftijdscategorie of woonplaats. Ook kunt u uw doelgroep bepalen op basis van klik- en surfgedrag of op basis van interesses. Offline bereikt u een meer generieke doelgroep. De doelgroep is meer af te bakenen door een advertentie in een vakblad of een regionale krant.
  2. Flexibiliteit en interactie - Online adverteren is flexibeler dan offline. Online zijn advertenties 24/7 plaatsen en klanten kunnen met één klik contact opnemen. Offline zit vast aan publicatiedata. Als een klant u wil bereiken, moet hij daar meer actie voor ondernemen, online geeft meer mogelijkheden tot interactie.
  3. Zichtbaarheid - Offline adverteren geeft veel kans om gezien te worden. Online aandacht is over het algemeen vluchtiger
  4. Meetbaarheid - Bij online advertenties zijn effecten gemakkelijk en realtime te meten dan offline. Hierdoor kunnen advertenties zonodig worden aangepast.
  5. Resultaat - Een groot voordeel van online advertenties is dat u betaalt voor het resultaat, bijvoorbeeld alleen per klik of per aankoop die een advertentie oplevert. Bij offline reclame-uitingen betaalt voor het plaatsen van de uiting, ongeacht wat die oplevert.
  6. Opvallen - Al met al hebben online advertenties behoorlijke voordelen ten opzichte van offline advertenties. Maar dat betekent niet dat u enkel online aanwezig moet zijn. Tussen grote namen als Zalando en Bol kan het voor kleine webshops moeilijk zijn online op te vallen. Door ook offline aanwezig te zijn, kunt u uzelf zichtbaar maken.
Het kan goed werken om een campagne op te zetten waarin u off- en online adverteren met elkaar combineert. Denk bijvoorbeeld aan een productadvertentie in een lokale krant met een kortingscode die men op een speciale pagina ('landingspagina') van uw webshop kan verzilveren.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.