Wat zijn richtprijzen voor verschillende vormen van reclame?

De kosten van reclame hangen van veel factoren af, zoals de vorm, het medium, de oplage, zendtijd, et cetera. En, niet te vergeten, onderhandeling. Een aantal voorbeelden:
  • Emailmarketing - Een e-mailcampagne waarbij 1 standaard nieuwsbrief per maand wordt vverzonden aan tussen de 2000 en 5000 adressen, kost voor één jaar gemiddeld 595 euro. Een responsive mail kost 795 euro. Zie Mailchimp voor een prijsvergelijking tussen verschillende e-mailmarketingsaanbieders;
  • Online video - Tarieven worden bepaald door verschillende factoren, zoals het in-huis maken of uitbesteden, wensen, kwaliteit, schaalgrootte, de verhouding opnames/montage, de benodigde apparatuur, de omvang van de crew en uiteraard hoeveel tijd het geheel kost. Vanaf 800 euro is al een behoorlijke (kleine) film mogelijk;
  • Bannering - De prijs is afhankelijk van de grootte van de banner, de plaats in de content, het gekozen medium, het aantal bezoekers en het aantal pageviews. Hoe groter het bereik of hoe specifieker het bereik, hoe hoger de kosten. De prijzen variëren daardoor enorm, van een tientje tot honderden euro’s. Een redelijke bannercampagne begint bij zo’n 500 euro. Er wordt afgerekend per 1000 vertoningen (impressies);
  • Google Adwords - Betaling per klik; hoe meer kliks, hoe groter het bereik, en hoe specifieker de tags (zoekwoorden), hoe (relatief) goedkoper;
  • Tijdschriftadvertentie - De prijs hangt van de plaats in het tijdschrift en de oplage ervan. Per pagina van rond de € 1.000 tot soms wel € 10.000;
  • Outdoor Advertising - Prijs start bij ongeveer € 2.000 voor mobiele billboards op voertuigen tot € 8.000 per maand voor grote billboardreclame in drukke winkelstraten of langs de weg;
  • Radio - De kosten van radioreclames liggen bij een slot van 25 seconden tussen de € 250 en € 1000 per week, afhankelijk van de frequentie, het aantal luisteraars, het tijdvak en de lengte van advertentie, productiekosten niet inbegrepen;
  • Tv - Kosten zijn minimaal, afhankelijk van tijdstip , plaatsing rondom (populaire) programma's, een factor 100 ten opzichte van radioreclame, nog afgezien van de productiekosten.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.