Wanneer worden bezoekers kopers?

Ook op internet, of wellicht zelfs meer nog dan in de winkelstraat, blijken bezoekers veel vaker kijkers dan kopers. Zo'n 90% van de bezoekers van websites van retailers bezoekt sites om andere redenen dan om een aankoop te doen. Dit blijkt uit tellingen in opdracht van leverancier Episerver (e-commerce-oplossingen in de cloud) en Optivo(marketingsoftware), onder 1100 Amerikaanse consumenten. Volgens hen zou 45 % van de online shoppers die een website voor de eerste keer bezoeken, primair uit zijn op informatie over een product of dienst. Een kwart wil prijzen of andere gegevens vergelijken en 1 op de 10 zoekt naar gegevens over vestigingen. Bijna 100% van de ondervraagden gaf aan af te haken als een site incorrecte of onvolledige informatie biedt.
Gevraagd naar redenen om niet tot een aankoop over te gaan, brachten de respondenten de volgende redenen naar voren:
  • Prijsoverwegingen (65%);
  • Moeilijke navigatie op site (42%);
  • Elders een beter product gezien (38%);
  • Ingewikkelde checkout-procedure (34%);
  • Trage site (28%);
  • Onvolledige informatie (21%);
  • Incorrecte informatie (14%);
  • Een niet-gepersonaliseerde winkelervaring (4%).
Als consumenten een aankoop via de website of de mobiele app willen doen, gaat 60% direct naar de productpagina van het betreffende product, zo stelden de onderzoekers vast. 18% gaat eerst naar de uitverkoop-items en 7% zoekt eerst naar klantervaringen voordat ze verder gaan. Slechts een derde van de consumenten die een merksite of -app bezoekt met het idee een aankoop te gaan doen, zetten dit daadwerkelijk door.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.