In hoeverre mag een consument een online besteld product uitproberen?

Webshops moeten aangeven dat consumenten de producten mogen beoordelen zoals ze dat in een fysieke winkel ook mogen. Indien de consument te ver gaat bij deze beoordeling is hij verantwoordelijk voor de eventuele waardevermindering van het product en kan de verkoper daarvoor kosten in mindering brengen op de terugbetaling. Om hier een beroep op te kunnen doen, dient dit duidelijk vermeld te worden. Een ongeopende of originele verpakking mag niet geëist worden. Webshops mogen wel verzoeken dat de consument zorgvuldig met de verpakking omgaat. De webshop kan bijvoorbeeld stellen dat de consument: 'indien redelijkerwijs mogelijk' de originele/onbeschadigde verpakking moet gebruiken bij de retourzending.
Er is een uitzondering: zogenoemde producten die als hygieneproducten worden aangemerkt mogen niet worden geretourneerd maar er zijn maar heel weinig producten die wettelijk als hygienisch product worden gezien en daarom niet mogen worden geretourneerd (ook niet: wc-brillen en badpakken).
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.