Welke strategische keuzes zijn er te maken rond e-fulfilment kosten?

De grootste variabele kostenpost rondom e-fulfilment bestaat bij veel e-commerce bedrijven voor 2/3 uit transport gerelateerde kosten (last-mile distributie, retour transport) en voor 1/3 uit warehouse fulfilment gerelateerde kosten. Alhoewel veel van deze kosten variabel zijn ten opzichte van het volume, zie je veel bedrijven hier het schip ingaan.

Transport kosten zijn te reduceren door:
  • Volume bundeling met andere partijen die veel pakketten versturen (via rechtstreeks volume bundeling, via logistieke dienstverleners of andere tussen partijen)
  • Slimme logistieke constructies (rechtstreekse infeed van pakketten in het buitenlandse pakketnetwerk, zendingen van het pakket- naar het postnetwerk halen etcetera)
Warehouse fulfillment gerelateerde kosten zijn te reduceren door:
  • Vergroting efficiency in het magazijn
  • Betere beheersing van de voorraden
  • Automatisering van de order management processen
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.