Met welke faalkosten moet ik rekening houden?

In e-commerce zijn de faalkosten relatief hoog. Een foute order wordt immers door de klant geretourneerd en er moet een nieuw product worden verstuurd of de klant moet zijn geld terug ontvangen. De kosten van een 'foute order' bestaan uit de originele warehouse fulfilment kosten, het last-mile transport naar de klant toe, het retour transport, de retour handling en de 'voorraad' tijd die verloren is wanneer het product weer terug in de voorraad is geboekt. Deze faalkosten bedragen opgeteld al snel meer dan € 15 per 'foute order'. Een gemiddelde webwinkel zal al snel minimaal 2 goede en correcte orders moeten hebben om het verlies op de 'foute order' goed te maken. Kortom, als het percentage 'foute orders' tussen de 5 en 10% bedraagt (veel slechtere weboperaties zullen hier op zitten), betekent dit dat er op 30 tot 40% van de omzet dus geen marge is.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.