Welke fouten worden er gemaakt bij retouren?

Op Europees niveau is een zichttermijn van 2 weken gereguleerd voor e-commerce operaties. Dit betekent dat klanten zonder opgave van redenen producten kunnen retourneren en dat de webwinkel verplicht is het originele aankoopbedrag (inclusief de last-mile transportkosten die de klant betaald heeft) te retourneren. Het is aan de webwinkel zelf om te bepalen of hij de klant laat betalen voor het retour transport. De webwinkel zal zelf wel de retour handling in het warehouse moeten betalen. De kosten van een retour voor webwinkels zijn erg hoog. Dit komt bij veel webwinkels neer op een minimum van €15. Er zijn genoeg webwinkels waar de faalkosten veel hoger liggen. In de fashion e-commerce (Zalando, Zappos etc) is het gebruikelijk om de klant de mogelijkheid te bieden gratis (dus de webwinkel betaalt de retour transport kosten) de gekochte producten te retourneren. Bij retour percentages van 40-50% welke gebruikelijk zijn in de fashion e-commerce, en in de wetenschap dat je 2 of meer 'goede' orders moet hebben om het verlies op de retour goed te maken, is het daarom de vraag of Zalando ook echt ooit winst gaat maken.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.