Wie is aansprakelijk voor schade tijdens het vervoer?

Webshops hebben te maken met de (dwingende) regels van het consumentenrecht en de regels van het vervoersrecht. Aan de ene kant is de webshop tijdens het transport verantwoordelijk voor een bestelling, ook in geval van beschadiging of verlies door de vervoerder. Aan de andere kant kan de webshop de daardoor ontstane schade slechts beperkt verhalen op de vervoerder.
Als een consument een t-shirt of een computer koopt bij een webwinkel, dan sluit hij een koopovereenkomst. De wet kwalificeert het als een 'consumentenkoop'. De regels over de consumentenkoop zijn dwingend recht, er kan niet (contractueel) van afgeweken worden. De wet bepaalt dat het risico voor de goederen pas over gaat op de koper op het moment dat hij (of een door hem aangewezen derde) het product ontvangt. De verkoper is daarmee aansprakelijk voor schade die optreedt tijdens het vervoer. Hierbij gaat het om fysieke inontvangstneming door de koper. Het pakketje op de oprit achterlaten, of achterlaten op een afhaallocatie als de consument niet thuis is bij aflevering, is niet voldoende voor die risico-overdracht.
Er is sprake van gebrekkige (non-conforme) levering als een bestelling tijdens het vervoer beschadigd is geraakt. In dat geval dient de verkoper het beschadigde product te herstellen of te vervangen. Is dat (binnen een redelijke termijn) onmogelijk, dan heeft de consument recht op prijsvermindering of ontbinding van de koopovereenkomst. Bij beschadiging tijdens vervoer zal de webshop dus de kosten van het ophalen, herstel en terugbezorgen moeten betalen. Indien herstel of vervanging niet mogelijk is en de koper ontbindt, dan zal de webshop het volledige aankoopbedrag, plus eventuele verzendkosten moeten vergoeden.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.