Wat zijn (tijdelijke) beperkende regels rondom cabotagevervoer?

De belangrijkste cabotageregels zijn op dit moment:
  1. Cabotage mag alleen na het volledig lossen van de internationale rit;
  2. De buitenlandse vervoerder mag niet meer dan drie cabotageritten uitvoeren na het volledig lossen van de internationale rit;
  3. De cabotageritten moeten binnen zeven dagen worden uitgevoerd.
Een vrachtwagen mag dus niet leeg een ander land binnenrijden om daar vervolgens een binnenlandse cabotagerit uit te voeren. Hier is een uitzondering op, in de vorm van de regeling voor retour-cabotage. Dit houdt in dat een chauffeur op de terugweg van zijn internationale rit met lege vrachtwagen wel cabotageritten mag uitvoeren, zolang deze opdrachten op de route richting thuisland liggen en binnen zeven dagen na het lossen van de oorspronkelijke lading plaatsvinden. Bijvoorbeeld: een Nederlandse chauffeur lost zijn lading in Slovenië en rijdt via Oostenrijk en Duitsland leeg terug naar Nederland. Dan mag hij in Wenen een lading oppikken en deze in Zuid-Duitsland lossen. Vervolgens mag hij in Zuid-Duitsland weer een lading laden en deze in Keulen lossen, waarna hij leeg terugrijdt naar Nederland.

De EU ziet de huidige beperkingen rondom cabotage als tijdelijk. Zodra de salariskloof tussen Oost- en West-Europese chauffeurs voldoende is verkleind, wil de Europese Commissie de vervoersbeperkingen opheffen.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.