Wat is iDIN?

Via de identificatiemethode iDIN kunnen klanten zich identificeren bij online aankopen in de webwinkel. Organisaties kunnen deze naast de bestaande identificatiemethodes toepassen. Hierdoor geeft een organisatie de klant meer keuze bij het inloggen, dit vergroot de gebruiksvriendelijkheid van de website. iDIN kan worden geimplementeerd door een overeenkomst af te sluiten met één van de deelnemende banken. De bank stuurt persoonsgegevens van klanten – zoals naam en woonadres – echter alleen naar uw organisatie door als de klant daar toestemming voor heeft gegeven.
De stappen die een klant voor het iDIN-systeem moet doorlopen, zijn gelijk aan internetbankieren:
  • Bij het afrekenen kiest de klant voor de online identificatiemethode iDIN;
  • Daarna selecteert de klant de bank waarbij hij zijn betaalrekening aanhoudt;
  • Hierna wordt de klant doorgestuurd naar het iDIN startscherm van de bank;
  • Binnen dit scherm logt hij in zoals hij dit doet bij internetbankieren;
  • Hierdoor worden alle gegevens die de webshop nodig heeft ingevuld;
  • Tenslotte kan de klant zijn online aankoop afronden. 
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.