Wat zijn het belangrijkste tips voor het ontwerp van een website?

Een goed leesbare, bruikbare en vindbare website voldoet aan duidelijke voorwaarden. Tips voor een succesvolle opzet:
  1. Standaardindeling - Mensen zijn een standaardindeling gewend en verwachten die ook bij u te vinden. Wijkt die indeling af en vinden ze niet snel wat ze zoeken, dan haken zij af. De standaardindeling betekent onder meer dat het logo linksboven staat, met een hyperlink naar de homepage. In de horizontale balk bovenaan volgen dan wat u doet, hoe u dat doet en wie u bent. Taalkeuze, inlog/uitlog-mogelijkheid en een zoekfunctie: allemaal rechtsboven, navigatie door de site horizontaal boven of verticaal links. Valkuil: Natuurlijk wilt u opvallen, origineel en onderscheidend zijn in de manier waarop u uw product of dienst zo goed mogelijk voor het voetlicht brengt. Maar een originele indeling werkt verwarrend. Wees liever onderscheidend met content.
  2. Duidelijke homepage - Uw visitekaartje; de meeste bezoekers beginnen hier. Deze plek is dus bij uitstek de kans om iemand te veroveren of af te stoten. Wees hier duidelijk over wat u doet, wat u verkoopt, wat u biedt en wat u onderscheidt van anderen. Let op: vier van de vijf van de bezoekers scrolt niet naar beneden. Als u te lang uitweidt over uzelf, zijn ze al weg voor ze hebben gevonden wat ze zoeken. Schrijf dus geen lange teksten, maar wees kort en bondig. Zet het belangrijkste bovenaan. Zorg voor goed 'scanbare' stukjes en werk met tussenkopjes;
  3. Doelgroepen - Maak per doelgroep een aparte pagina die duidelijk en direct zichtbaar is op de homepage. Hetzelfde geldt voor verschillende diensten of producten. Dit maakt het voor klanten makkelijker te vinden wat zij zoeken en daarnaast verbetert het de vindbaarheid in zoekmachines. Houd in de gaten dat er wel één herkenbare huisstijl is, net als de indeling en werkwijze van de verschillende pagina’s;
  4. Blog - Integreer deze ook in de website, dat vergroot de SEO-waarde. Plaats deze aan de rechterkant, bijvoorbeeld boven een kolom met nieuwsberichten.
  5. Menu - Bied een helder en overzichtelijk menu en navigatie door de site en plaats die bovenaan of links op de pagina. Valkuil: Vaak kiezen bedrijf voor uitklapmenu's die bovenin aan aanklikbaar zijn. Dat kan handig zijn, maar het verlaagt de kans dat bezoekers er iets in aanklikken, omdat het meer moeite kost. Bezoekers klikken gemakkelijker door als het menu permanent zichtbaar is op de homepage.
  6. Functionele vormgeving - Een ontwerp kan heel sturend is voor hoe content wordt gelezen. Zorg ervoor dat bijvoorbeeld koppen binnen een vlak staan, niet erboven. Lijnen tussen teksten suggereren dat ze niet bij elkaar horen. Aangeraden wordt om horizontaal en verticaal alle onderdelen op één lijn te laten liggen, witruimtes voor ieder onderdeel identiek te maken, kleuren bij elkaar laten passen en de tekst zwart op wit neer te zetten. Valkuil: Een goed grafisch ontwerp kan het verschil maken, maar vaak beginnen mensen met een ontwerp en volgen inhoud en beeld later. Laat echter de inhoud leidend zijn;
  7. Taalgebruik - Communiceer vanuit de behoefte van de klant, niet vanuit uw kennis en kunde, en mijd jargon. Via Google Analytics of het bijhouden van de ingegeven zoekwoorden op de website kunt u bepalen wat de taal van de bezoekers is. Via Google Trends kunt u nagaan hoe vaak bepaalde zoekwoorden worden gebruikt. Schrijf woorden niet in hoofdletters, dat vertraagt de leessnelheid en wekt irritatie. Gebruik veel betekenisvolle hyperlinks, met een tekst die duidelijk maakt waar de link over gaat (dus niet ‘klik hier’); dan linken mensen sneller door. Maak ook links naar social-mediakanalen of integreer ze in uw website, zodat de posts daar gelezen kunnen worden;
  8. Contactinformatie - Bezoekers zijn primair ergens naar op zoek en willen dat snel vinden. Houd dat steeds in gedachten. Ook goed om te weten is dat banners worden geassociëerd met reclame. Uit eyetracking-onderzoek blijkt dat ze meestal genegeerd worden. Plaats dus geen eigen content in banners;
  9. Benaderbaarheid - Weinig is zo frustrerend voor een klant met een vraag of een klacht dan die nergens kwijt te kunnen. Het is niet alleen prettig om bedrijfsgegevens gemakkelijk te vinden, het wekt bovendien vertrouwen. Dit is een belangrijke kans om met uw doelgroep in contact te komen. Rechtsboven hoort de contactknop te zitten en daar moet u in elk geval melding maken van adressen, NAW-gegevens van bezoek- en postadres, telefoonnummers, KvK- en btw-nummer. Vermeld ook relevante bedrijfsinformatie als openingstijden, bereikbaarheid en parkeermogelijkheden. En bied een klantenservicenummer en/of mailadres, of een directe chatknop voor vragen. Bied de mogelijkheid tot interactie, maar voorkom dat de klant lang in de wacht staat of niet binnen afzienbare tijd antwoord krijgt op een vraag. Heeft u onvoldoende mankracht om direct contact te garanderen, werk dan met een reactieformulier en zorg voor een automatische reply met de melding dat de vraag in behandeling wordt genomen.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.