Werken alle zoekmachines op dezelfde manier?

Nee. Er bestaan aanmerkelijke verschillen in de wijze waarop de informatie geïndexeerd en gerubriceerd wordt. Ook de presentatie van de zoekresultaten is vaak erg afwijkend. Sommige engines vermelden slechts de URL van de site waarop het gezochte onderwerp voorkomt; de betere engines presenteren eerst een korte samenvatting (abstract) van het gevonden document om de raadpleger beter te kunnen laten bepalen of het zoekresultaat relevant is. Sommige zoekmachines werken uitsluitend voor een bepaald taalgebied en leveren voor dat taalgebied dan ook vaak de beste resultaten. Maar er zijn ook engines die wereldomvattend werken, doch het aantal sites dat geïndexeerd wordt bewust beperkt houden.
Van belang is het ook dat de aangeboden informatie actueel blijft. Het komt nog al eens voor dat het opgegeven zoekresultaat bij aanklikken niet meer blijkt te bestaan; de site is verhuisd naar een ander adres of zelfs geheel verdwenen. De betere engines controleren de adressering non-stop.
Google heeft overigens in de praktijk zo'n dominante marktpositie verworven dat het theoretiseren over zoekmachines bijna irrelevant is geworden.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 252 vragen en antwoorden over E-commerce.