In welke stappen komt een exportplan tot stand?

Er komt veel kijken bij exporteren en internationaal zakendoen. Niet alleen is de wetgeving per land anders, ook de benodigde papieren en gebruiken verschillen. Een checklist met punten waar wwn potentieel exporteur aan moet denken:
  1. Bedenk waarom u wilt exporteren;
  2. Praat met andere exporteurs - Kijk rond in uw netwerk en/of ga naar seminars, bijvoorbeeld van de Kamer van Koophandel. Ook evofenedex heeft een breed aanbod van scholing op het terrein van internationaal zakendoen;
  3. Maak een interne analyse - Is uw bedrijf klaar voor internationalisering? Inventariseer de sterke en zwakke punten van de organisatie. Analyseer het personeel (voldoende opgeleid?), de financiën, het product (is het wel geschikt voor export?) en draagkracht (voldoende tijd en energie om het hele proces op te zetten?);
  4. Maak een externe analyse en doe marktonderzoek - Kijk naar kansen en bedreigingen op de internationale markt, de beoogde afzetmarkt(en). Zo is te bepalen op welke landen u zich uiteindelijk wilt concentreren en welk land als eerste benaderd wordt. Andere vragen zijn: Wie zijn de concurrenten? Wat is de politieke situatie in het land? Hoe regelt u de logistiek? Heeft u zelf geen tijd om een marktonderzoek te doen, overweeg het dan uit te besteden aan een professional of bij beperkt budget aan studenten. Maak in combinatie met de interne analyse een SWOT-analyse;
  5. Inventariseer de regels van het exportland en houd rekening met cultuur - Het kan bijvoorbeeld zijn dat er andere eisen worden gesteld aan invoer, veiligheid en volksgezondheid of aan etikettering. Binnen de Europese Unie is een CE-markering verplicht. Zie voor de regels per land RVO
  6. Bedenk hoe u de logistiek gaat regelen - Kies het type vervoer: weg-, rail-, lucht- of zeevervoer. Besluit ook of u als handelsagent of distributeur wilt optreden. Export naar een land buiten de EU vergt aangifte bij de douane. De verantwoordelijkheid in de transportketen wordt geregeld aan de hand van Incoterms 2020;
  7. Vind financiering - Om export naar voornamelijk ontwikkelingslanden te stimuleren, zijn er verschillende subsidies bij de overheid beschikbaar. Zo is er Starters In Business (SIB), speciaal voor mkb-bedrijven die weinig tot geen exportervaring hebben en de stap naar het buitenland willen zetten;
  8. Zorg voor een goede presentatie - Zorg daarom voor foutloze teksten op uw website en schakel daarbij eventueel een vertaalbureau in;
  9. Leg contacten met handelsagenten of distributeurs en mogelijke afnemers - Het vinden van een juiste handelspartner is voor veel ondernemers het grootste struikelblok in het exportproces, zo blijkt uit onderzoek van evoenedex. Voor een lokale distributeur is RVO.nl een hulpmiddel. Zorg ook dat u internationaal goed bereikbaar bent, zowel telefonisch als via de e-mail;
  10. Zorg voor een correcte factuur, houd rekening met de btw-regels. Ook daar gelden bijzondere regels voor.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 207 vragen en antwoorden over Export - Internationale handel.