Wat houdt de overgang van MOSS naar OSS in?

De Mini-One-Stop-Shop-regeling (MOSS-regeling) zal vanaf 1 juli 2021 worden uitgebreid voor afstandsverkopen en daarom de One-Stop-Shop-regeling (OSS-regeling) gaan heten. Van afstandsverkopen is sprake als de ondernemer goederen verkoopt al dan niet via internet aan particulieren die gevestigd zijn in een andere lidstaat van de Europese Unie en hij deze goederen rechtstreeks bij de particulieren aflevert.
Voor afstandsverkopen geldt onder de MOSS dat de BTW wordt geheven in de lidstaat waar de leverancier is gevestigd, totdat er een bepaald drempelbedrag wordt overschreden. Bij overschrijding van het drempelbedrag, vindt de levering plaats in het land van de particulier. De leverancier moet dan een factuur met het BTW-tarief van het land van de particulier sturen en deze BTW in dat land aangeven en afdragen. Per 1 juli 2021 zijn de diverse drempelbedragen vervallen en is de ondernemer vanaf de eerste levering aan een particulier in een andere lidstaat in die lidstaat BTW verschuldigd . Hier komt dan de OSS-regeling in beeld. De leverancier hoeft zich door die regeling dan niet meer in de andere EU-lidstaten te registreren, maar kan de aangifte en afdracht in het land van vestiging regelen.
Kleine ondernemers kunnen gebruikmaken van een eenvoudigere regeling. Als de totale omzet van de afstandsverkopen en de digitale diensten per jaar beneden de € 10.000 blijft, vinden de afstandsverkopen en de digitale diensten plaats in Nederland. Dit betekent dat de afstandsverkopen en digitale diensten worden belast met Nederlandse BTW. Een OSS-aangifte kan dan achterwege blijven.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 207 vragen en antwoorden over Export - Internationale handel.