Hoe ziet een gemiddeld marketingplan er uit en wat staat er globaal in?

Sommige marketeers zweren bij de achterkant van een bierviltje. Anderen schrijven een half boekwerk. De meeste marketingsoftware produceert plannen van 40 à 50 pagina’s. Bij de introductie van een nieuw product kan voor een mkb-bedrijf in de meeste gevallen worden volstaan met 15 à 20 pagina’s A4, inclusief tabellen en grafieken; voor een bestaand product of merk ongeveer de helft. In alle gevallen moet het plan echter op één vel A4 zijn samen te vatten.

Voorbeeld van een (eenvoudig) marketingplan voor de introductie van een nieuw product door een bestaande onderneming.

1. Management samenvatting

2. Situatie analyse
2.1. Marketingresearch
2.1.1. Demografisch
2.1.2. Behoeften
2.1.3. Trends
2.1.4. Groeiverwachtingen
2.1.5. Macro-economische situatie
2.2. SWOT analyse
2.2.1. Sterkte
2.2.2. Zwakte
2.2.3. Kansen
2.2.4. Bedreigingen
2.3. Concurrentie / concurrerende producten
2.4. Succesfactoren
2.5. Visie op basis van SWOT

3. Marketingstrategie
3.1. Missie
3.2. Marketingdoelstellingen
3.3. Financiële doelstellingen
3.4. Doelmarkten en doelgroepen
3.5. Positionering
3.6. Marketingmix
3.6.1. Productstrategie
3.6.2. Prijsbeleid
3.6.3. Distributie
3.6.4. Promotie en communicatie
3.6.5. Services

4. Financiën
4.1. Break-even analyse
4.2. Verkoopprognose
4.3. Kosten
4.4. Kostenrelatie marketingstrategie
4.5. Contributiemarge
4.6. Budget

5. Marketing-implementatie
5.1. Planning
5.2. Uitvoering
5.3. Controle
5.4. Exit strategie
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 353 vragen en antwoorden over Marketing Basics.