Wat is een voorbeeld van een marketingmix?

De Amerikaanse ijsfabrikant Ben & Jerry’s positioneert zijn ijs in de top van de markt als een gezond, milieuvriendelijk kwaliteitsproduct. De prijs is hoog, passend bij het kwaliteitsimago; ongeveer de helft van de producten wordt echter tegen actieprijzen verkocht om te kunnen concurreren. De ijsproducten worden gedistribueerd via o.a. supermarkten, restaurants en franchise ijswinkels, zgn. Scoopshops; sinds 1996 zijn die ook in de Benelux te vinden. B&J creëert in Amerika gratis publiciteit door het sponsoren van sociale projecten en grote, alternatieve muziekfestivals. In Nederland o.a. door Ben & Jerry’s Pleinbios. Om het alternatieve imago van het merk B&J niet te schaden, wordt op de verschillende websites van het bedrijf nergens verwezen naar de nieuwe eigenaar sinds 2000: Unilever.
Alles samen – productontwikkeling, kwaliteitsbeleid, prijsacties, distributiemodel, brand building en sponsoring) vormen een mix van marketingactiviteiten.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 353 vragen en antwoorden over Marketing Basics.