Wat is het verschil tussen productontwikkeling en marktpenetratie?

Bij marktpenetratie kan over het algemeen worden volstaan met het steken van geld in betere marketing en reclame. Bij productontwikkeling als groeistrategie worden nieuwe producten op bestaande markten geïntroduceerd. Dat vereist investeringen in bijvoorbeeld. nieuwe technieken en productiefaciliteiten of in voorraden als het om import gaat. Plus hoge marketingkosten om het product te introduceren. Daaraan zijn financiële risico's verbonden.
De Nederlandse koffiemarkt krimpt, maar fabrikanten vangen die ontwikkeling op door met nieuwe koffieproducten te komen. Zo ontwikkelde Douwe Egberts samen met Philips een nieuwe manier van koffiezetten, de Senseo. Om de enorme investeringen te beschermen, wordt het systeem tot 2017 door een bonte paraplu aan octrooien beschermd (alleen de bescherming van de zgn. koffiepads bleek niet mogelijk; de concurrentie tiert dan ook welig).
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 353 vragen en antwoorden over Marketing Basics.