Hoe kunnen consumenten de naleving van de Reclamecode Fieldmarketing afdwingen?

In de Reclamecode Fieldmarketing (RFM) is het 'recht van verzet' (de mogelijkheid voor consumenten om zich voor deze benaderingswijze af te sluiten) duidelijk omschreven. Bij deur-tot-deur-verkoop moeten Bel-niet-aan-stickers van de Consumentenbond en televisieprogramma Kassa moeten dan ook worden gerespecteerd.
Voor verkoop buiten de verkoopruimte gelden deels met de RFM overlappende bepalingen uit het Burgerlijk Wetboek, zoals een herroepingstermijn. Het Burgerlijk Wetboek (BW) bevat in Boek 6 al (deels) vergelijkbare bepalingen met betrekking tot de verkoop buiten de verkoopruimte. Deze bepalingen zijn uitsluitend van toepassing in B2C verhoudingen. Zo gelden er informatieverplichtingen voor de verkoper (6:230m BW) en moet de consument een aanbod binnen veertien dagen kunnen herroepen (6:230o jo. 6:230q BW). Dit laatste geldt tenzij de transactiewaarde van de verbintenis lager is dan € 50,00 (6:230h lid 2 sub a BW).
Op grond van het BW kan een consument of de toezichthouder (ACM) een onderneming aanspreken op grond van een mogelijke overtreding van de bepalingen met betrekking tot verkoop buiten de verkoopruimte.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 353 vragen en antwoorden over Marketing Basics.