Hoe kunnen concurrenten de naleving van de Reclamecode Fieldmarketing afdwingen?

Nu verschillende bepalingen met betrekking tot de promotie en verkoop buiten de verkoopruimte zijn opgenomen in de Nederlandse Reclame Code kunnen naast consumenten ook concurrenten een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie (RCC) wanneer zij van mening zijn dat er een overtreding van de RFM heeft plaatsgevonden. Met de inwerkingtreding van de RFM hebben dus ook ondernemingen de mogelijkheid gekregen om naleving af te dwingen van de regelgeving met betrekking tot de verkoop en promotie buiten de verkoopruimte. De RFM biedt in B2B verhoudingen een stevig middel om concurrenten die de regels niet naleven daarop aan te spreken.
Een klacht moet, op grond van de RFM, eerst worden ingediend bij de adverteerder of het fieldmarketingbureau. Indien de afhandeling onbevredigend wordt bevonden, dan kan vervolgens worden geklaagd bij de RCC.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 353 vragen en antwoorden over Marketing Basics.