Zal internet de papieren catalogus volledig vervangen?

Vooralsnog ziet dat er niet naar uit. De kosten van productie en verspreiding van papieren catalogi zijn weliswaar hoog, maar in marktsegmenten met grotere marges hoeft dat geen probleem te zijn. Een bedrijf als Wehkamp is jaren geleden volledig overgestapt op een online businessmodel. Concurrenten als het Duitse Quelle die daarover te lang hebben geaarzeld, hebben de concurrentieslag verloren. Ook de beroemde cadeau-catalogus van Douwe Egberts (in combinatie met ’afhaalwinkels’) is al lang vervangen door een webshop. Toch is de gedrukte catalogus niet helemaal verdwenen. De Ikea-gids verschijnt nog altijd, H&M waagt zich sinds enkele jaren ook aan een gedrukte catalogus. En bedrijven als Mona Mode en Goossens Wonen & Slapen die zich richten op hogere inkomens hun catalogi met succes in ere, in combinatie met en webshop.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 353 vragen en antwoorden over Marketing Basics.