Wat is het gevaar van prijsacties voor een onderneming?

Bij een prijsactie schuilt het gevaar in gewenning bij de doelgroep waarop de actie zich richt. Een tijdelijk lage actieprijs leidt aanvankelijk tot een hogere omzet, maar daarna wacht de consument met kopen tot de volgende actie. In vrijwel de gehele retail – van supermarkt tot keukenfabrikant – wordt als gevolg van de economische crisis die in 2008 uitbrak sterk op prijs geconcurreerd. Doorlopend concurreren op prijs leidt uiteindelijk tot deflatie en is schadelijk voor zowel het bedrijfsleven als de totale economie.
In hun onderlinge concurrentiestrijd zijn met name de bungalowparken GranDorado en Center Parcs in deze fuik gelopen en ten einde raad in 2002 maar gefuseerd. Het hele prijsbeleid bij deze ondernemingen hing van acties aan elkaar waardoor de winst onder druk kwam te staan. Ook in de auto-industrie zijn acties schering en inslag, zoals inruilacties met extra hoge inruilprijzen of accessoire-acties waarbij radio’s of navigatiesystemen tegen lage prijzen worden aangeboden bij aankoop van een nieuwe auto.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 353 vragen en antwoorden over Marketing Basics.