Kan een duidelijke positionering ook een belemmering vormen?

Een jarenlang consequent volgehouden positionering levert vaak een sterke marktpositie op - de consument heeft een helder beeld van wat het merk is en waar het voor staat. Dat succes kan zich ook tegen de onderneming keren. Wanneer een nieuw product op de markt wordt gebracht bestemd voor een totaal andere doelgroep, zal het al snel worden geassocieerd met de bestaande producten onder de zelfde merknaam.
Dat een dergelijke strategie negatief kan uitpakken ervoer McDonald´s die eind jaren 90 tevergeefs trachtte de markt voor zakenlunches te betreden. Het bedrijf kwam in dit segment maar niet van het fast-food imago af. Boekhandelsketen Selexyz met een marktaandeel van 20%, fuseerde met De Slechte, een 2de hands boekenketen die een heel andere doelgroep bediende. De oorspronkelijke en heldere ‘literaire’ positionering wankelde en de keten ging uiteindelijk failliet.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 353 vragen en antwoorden over Marketing Basics.