Wat is online onderzoek?

Online onderzoek is een van de meest populaire datacollectiemethoden binnen het hedendaagse marktonderzoek. Er is sprake van als de respondent meedoet aan het onderzoek via Internet. Meestal wordt gebruik gemaakt van een online onderzoekspanel, zoals Opinieland, Stempunt, of MWM2/ Nationaal Online Panel. Dit zijn grootschalige panels waarvan meer dan 100.000 mensen lid zijn en die toestemming hebben gegeven om te mogen worden benaderd voor online onderzoek via e-mail. De voordelen van online onderzoek zijn:
  • het is snel: 80% van de maximaal haalbare response is binnen twee dagen gerealiseerd;
  • multimediaal: in een online vragenlijst kun je filmpjes of geluidsfragmenten gebruiken. Ook wordt het gebruik van interactieve vraagtechnieken waarbij gebruik wordt gemaakt van de multimediale mogelijkheden van het web steeds meer wijdverbreid. Een voorbeeld hiervan is de mogelijkheid een winkelschap zeer realistisch na te bootsen op het computerscherm en de respondent te vragen zijn/haar boodschappenmandje te vullen met producten uit dat schap (waarbij de respondent een beperkt budget mag besteden). De respondent kan producten aanklikken, deze bekijken en in het mandje leggen of terugzetten;
  • relatief lage kosten: het uitsturen van een e-mail is nu eenmaal goedkoper dan het loon van een interviewer en de kosten van het kanaal (telefoonkosten);
  • het is representatief: Nederland kent een van de hoogste internetpenetraties in de wereld en iedere bevolkingsgroep is inmiddels bereikbaar via e-mail;
  • de steekproef is controleerbaar: de online panels verzamelen heel veel achtergrondkenmerken van de panelleden, waardoor het mogelijk is de steekproef zeer nauwkeurig te definiëren en vervolgens zeer gecontroleerd te trekken;
  • ontbreken van een interviewer-effect: de respondent vult zelf – zonder tussenkomst van een interviewer – het antwoord in dat vervolgens direct te analyseren valt;
  • geen sociale wenselijkheid van antwoorden: dit hangt samen met het vorige punt. Door het ontbreken van de interviewer, zijn de antwoorden uit een onderzoekspanel betrouwbaarder. Zo steeg het bereik van mannenblad Playboy toen het nationaal printbereiksonderzoek was overgestapt van een telefonische meting naar een online meting!
  • internationaal schaalbaar: de meeste online panels zijn onderdeel van multinationale panels. Zo heeft een consumentenpanel als bijvoorbeeld PlanetPanel in 21 landen een panel opgebouwd. Doordat de panels op één platform zijn gebouwd, kan een vragenlijst – nadat deze is vertaald naar de betreffende talen – heel eenvoudig worden afgenomen onder respondenten uit verschillende landen.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 67 vragen en antwoorden over Marktonderzoek.