Wat zijn de specifieke verschillen tussen ad hoc versus continu onderzoek?

Ad hoc onderzoek is in beginsel eenmalig opgezet en uitgevoerd ter oplossing van een specifiek marketing probleem.
Continu onderzoek is een reeks van herhaalde metingen al dan niet onder steeds dezelfde informanten.
Ad hoc onderzoek geeft niet meer maar ook niet minder dan antwoord op een specifieke vraag die gerezen is, continu onderzoek is in staat ontwikkelingen en veranderingen in tijd aan te geven: hoe zag de wereld eruit, hoe zal de wereld eruit gaan zien.
Als voor deze tijdreeks analyses metingen worden verricht onder steeds dezelfde informant groepen, dan spreken we van panels, wordt dezelfde meting op identieke wijze verricht onder vergelijkbare maar wel wisselende informant groepen, dan spreken we over replicerend onderzoek.
Continu onderzoek vraagt om veel extra zorg en aandacht maar er zijn beduidend meer analysemogelijkheden voorhanden dan bij ad hoc onderzoek het geval is.
Continu onderzoek is als regel beduidend kostbaarder dan ad hoc onderzoek, al was het alleen maar omdat je per definitie aan een reeks metingen gehouden bent. Continu onderzoek, en zeker panel onderzoek, is een vak apart, waarin een aantal specifieke instituten zich heeft gespecialiseerd.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 67 vragen en antwoorden over Marktonderzoek.