Wat is een weging?

Een weging is een correctiemethode die je uitvoert na afloop van een kwantitatief onderzoek. Hiermee zorg je ervoor dat de samenstelling van de netto steekproef gelijk wordt getrokken aan de samenstelling van de onderzoekspopulatie. Als je een onderzoek doet onder de Nederlandse populatie waarvan je weet dat deze voor ongeveer 50% uit mannen bestaat en voor 50% uit vrouwen (in werkelijkheid is deze verhouding meer 51/49, zie cbs), wil je dat de verdeling man/vrouw ook in je steekproef 50/50 is. Stel dat je 10 mannen en 5 vrouwen hebt geïnterviewd in je onderzoek. Je hebt dan dus teveel mannen of te weinig vrouwen in je steekproef in vergelijking met de samenstelling van de populatie. Met een weging corrigeer je dit door “het gewicht” van de mannen te halveren of dat van de vrouwen in de steekproef te verdubbelen.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 67 vragen en antwoorden over Marktonderzoek.