Wat houdt het begrip 'schaarste' in?

We hechten meer waarde aan zaken die lastiger verkrijgbaar zijn, zoals bij aanbiedingen met de vermelding: 'Op=op', 'laatste exemplaar', 'net verkocht' of een biedingen met een tijdslimiet. Als zaken minder gemakkelijk te verkrijgen zijn of minder gemakkelijk toegankelijk worden (bv. een concert), dreigen we handelings- of keuzevrijheid kwijt te raken. We reageren op het verlies van die vrijheid door dingen meer te willen dan eerst, ze worden juist begeerlijker. Dit is een onbewust en 'automatisch' psychologisch mechanisme. Mensen vinden het heel onplezierig om keuzemogelijkheden te verliezen. We vinden het niet alleen erg om bepaalde zaken of dingen te missen, ook de informatie daarover is van belang. Uit onderzoek blijkt dat minder toegankelijke informatie ook als meer waardevol wordt beoordeeld.
Schaarste als beinvloedingsfactor kan vooral optimaal worden toegepast als de schaarste plotseling optreedt en als er andere kapers op de kust zijn (angst om te verliezen).
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 51 vragen en antwoorden over Neuromarketing.