Kan neuromarketing ook worden toegepast buiten campagnes om?

Neuromarketing is heel breed inzetbaar en hoeft niet alleen in campagnes te worden toegepast. Zonder dat je het door hebt, worden verschillende neuro-inzichten in het dagelijks leven toegepast. Vergelijkingssites zijn een online toepassing van zowel de begrippen 'autoriteit' als 'sociale bewijskracht'.
Ook offline en buiten de reclamewereld om vind je neuro-elementen terug. Denk maar aan een bezoek aan de dokter. Zijn kennis en geloofwaardigheid is te danken aan de autoriteit die hij uitstraalt. Dankzij zijn diploma’s aan de muur, de witte jas en de stethoscoop om zijn nek komt het geloofwaardiger over wanneer hij zegt dat je een infectie hebt dan wanneer hij al deze attributen niet heeft.
Een laatste (offline) voorbeeld: u zit op een terrasje, uw glas is leeg en u wilt weg. Vervolgens komt er een serveerster die een bakje chips op tafel zet en vraagt of je nog iets wil drinken. Het is dan moelijk(er) om nee te zeggen, omdat je net iets gekregen hebt. Dit begrip wordt ook wel 'wederkerigheid' genoemd en dit is, net als het autotiteit en sociale bewijskracht een typisch voorbeeld van een aan neuromarketing en psychologie ontleend inzicht.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 51 vragen en antwoorden over Neuromarketing.