Waarom zou ik een Online Marketing Strategie moeten ontwikkelen?

Hier zijn een aantal argumenten voor:
  1. Zonder plan weet je niet waar je heen gaat en hoe je er moet komen. Bedrijven zonder een digitale strategie en onduidelijke strategische doelstellingen ten aanzien van wat ze online willen bereiken weten niet welke specifieke middelen ze moeten gebruiken om hun doel te bereiken. Gaat het om het verwerven van nieuwe klanten, het bouwen van betere relaties met bestaande klanten, het opbouwen van naamsbekendheid of het promoten van een event. Evaluatie heeft dan ook geen nut, want wat moet je evalueren?
  2. Geen zicht op online marktaandeel. De klantvraag naar online diensten kan behoorlijk onderschat worden, wanneer je hier geen onderzoek naar hebt uitgevoerd. En nog een essentieel onderdeel, wanneer je niet bekentd bent met je online gebied, dan weet je ook niet hoe je hier in moet opereren: de online dynamiek is anders dan offline, het klantprofiel en –gedrag kan behoorlijk verschillen, welke concurrenten bevinden zich online en wel proposities hanteren ze? In hoeverre kun je voor je eigen organisatie een unieke online positionering ontwikkelen?
  3. Concurrenten zullen marktaandeel winnen. Zonder planmatige aanpak, weet je niet wanneer je voldoende middelen inzet voor de uitvoering van digitale marketing. Gevolg is een ad-hoc aanpak met gebruik van een onduidelijke strategie. De betere geoliede concurrentie geeft het nakijken.
  4. Een krachtige online waarde-propositie is noodzaak. Met een duidelijk omschreven klantwaarde-propositie, kunt u zich van concurrenten onderscheiden en zich vanuit de kracht van uw merk online positioneren. Tegelijketijd kunt u hiermee bestaande en nieuwe klanten aanspreken en werken aan de opbouw van een online 'verbinding'.
  5. Klantinformatie opbouwen. Online valt er veel te meten aan web-bezoek en bezoekpatronen. Google Analytics en vergelijkbare instrumenten bieden enkel kwantitatieve gegevens, geen kwalitatieve. U ziet dus niet wat men van uw bedrijf of merk vindt en waarom bezoekers komen of juist wegblijven. Door gebruik feedback-meting krijgt u inzicht in wat klanten vinden en kunt u uw website en aanbod verbeteren.
  6. Kans om te verbeteren. Elk bedrijf met een website, kan over bezoekdata ('analytics') beschikken. Veel managers besteden echter onvoldoende tijd aan de analyse van deze gegevens en het aanpassen van een strategie en uitvoering op basis hiervan. Zodra een strategie aanwezig is, bent u in staat om vanuit een krachtige basis te werken aan continue verbetering van de belangrijkste aspecten, zoals zoekmachine-optimalisatie (SEO), gebruikerservaringen, e-mail en social media marketing.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 96 vragen en antwoorden over Online Marketing Strategie.