Hoe kan ik de effectiviteit van social media meten?

Voor de inzet van alle bedrijfsmiddelen geldt dat u als ondernemer wilt weten wat daarvan de return on investment is. Hier zijn diverse tools voor beschikbaar. U kunt daarmee meerdere accounts op Twitter, Facebook , LinkedIn en andere media volgen. Voor een eenmanszaak volstaat vaak de gratis variant van deze tools, als er meerdere personen binnen een bedrijf actief zijn op de account, dan heeft u meer functionaliteiten en - meestal - de betaalde variant nodig. Met de gratis versies kunt u berichten inplannen, uw social media accounts beheren (meestal tot een maximum aantal), eigen berichten redigeren, webcare uitvoeren (actief reageren op uitlatingen over uw bedrijf in sociale media). De betaalde aanbieders bieden meer en uitgebreidere mogelijkheden om aan reputatiemanagement, klantenservice en marktonderzoek te doen. U kunt er ook voor kiezen om deze uit te besteden. Zoek in dat geval op  'social media marketing bureau'.
Bepaal vooraf:
  • op welke social media uw klanten/doelgroep actief zijn;
  • of u in Nederland of wereldwijd personen en/of onderwerpen wilt volgen (kies op basis daarvan een op Nederland* resp. internationaal** georienteerde aanbieder);
  • of u enkel wilt volgen of ook actief wilt reageren op berichten vanuit de doelgroep;
  • of u het programma wilt laten aansluiten bij uw CRM of enkel incidenteel, bijvoorbeeld in een crisissituatie, wilt inzetten.
*) Nederlandse aanbieders: Apostle, Clipit, Finchline. iMonitoring
**) Internationaal: Hootsuite, Tweetdeck (alleen Twitter), Social Report
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 96 vragen en antwoorden over Online Marketing Strategie.