Hoe bepaal ik het rendement van social media?

Voor de inzet van alle bedrijfsmiddelen geldt dat u wilt weten wat hun return on investment is. Voor het volgen van o.a. Facebook, Twitter en LinkedIn zijn tools beschikbaar. Deze zijn soms (gedeeltelijk) gratis en volstaan dan voor gebruik door een persoon. Hiermee kunt u berichten inplannen, (een meestal beperkt aantal) social media accounts beheren, eigen berichten redigeren, webcare uitvoeren (actief reageren op uitlatingen over uw bedrijf in sociale media). Via geautomatiseerde zoekopdrachten, RSS feeds kunt u  op een eenvoudige manier op de hoogte blijven.
Zijn er meer functionaliteiten nodig, of werken meerdere personen binnen een bedrijf met sociale media of wilt u ook aan reputatiemanagement, klantenservice en marktonderzoek doen, dan heeft de betaalde variant de voorkeur. Overigens kunt u dit werk natuurlijk ook uitbesteden (zoek op 'social media marketing bureau').
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 96 vragen en antwoorden over Online Marketing Strategie.