Hoe bouw ik waardevolle online relaties op?

Op het moment dat u de nodige content op diverse social media heeft geplaatst, is het  tijd om actief mensen uit te nodigen en met hen in dialoog te treden. Daarbij is het essentieel dat u snel op reacties, aanvragen, feedback en discussies kunt reageren. En geef blijk van waardering voor referenties, retweets (RT’s), pingbacks en dergelijke.Neem hiervoor tijd en capaciteit in de planning op. 
Tips voor het aanleggen van waardevolle online verbindingen:
  • Twitter: ga actief anderen volgen die u interessant vindt of waarvan u vindt dat zij bij uw doelgroep horen. Zorg hierin voor een mix van kennis-’leveranciers’ en kennis-’consumenten’. Ze zullen naar uw profiel kijken, en u mogelijk terugvolgen. Op deze manier bouwt u social kapitaal op Twitter op te bouwen;
  • Twitter: Zorg voor een goede afhandeling van retweets (RT’s), direct messages (DM’s), mentions* en ook listvermeldingen. Gebruik hierbij eventueel een workflow management systeem zoals CoTweet, SocialEngage of Tweetdeck om binnenkomende verzoeken af te (laten) handelen; Dit zijn vaak betaalde services
  • Facebook, LinkedIn, Google+: kijk actief in discussielijsten, groepen en fora of hier mogelijkheden zijn om uw stem te laten horen. Reageer, of beter nog, initieer zelf een onderwerp en volg de reacties;
  • LinkedIn: Zoek in uw 2e graads network naar interessante personen bij wie u geïntroduceerd wilt worden door iemand in uw 1e graads netwerk. Zoek deze personen ook op andere online netwerken op;
  • YouTube, SlideShare: zorg ervoor dat u tijdig reageert op reacties en opmerkingen van anderen, of deze nu positief of negatief zijn;
  • Weblogs: draag bij aan discussies, blijf met een bepaalde regelmaat uw eigen weblog vullen en vraag regelmatig of u ergens gastauteur mag zijn.
*) een mention is de manier om andere gebruikers te benoemen op Twitter. Dit kan in een aansprekende vorm, maar het kan ook over iemand gaan. Een mention wordt aangeduid door in een bericht een @ te zetten voor de naam. 
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 96 vragen en antwoorden over Online Marketing Strategie.