Welke adoptiecategorieën onderscheidt Rogers?

Innovators:
Trendsetters, consumptiepioniers, jong, avontuurlijk, relatief hoog inkomen, goed opgeleid, mensen die een product als eerste accepteren, ca. 2,5% van de markt;
Early adopters:
Vroege kopers die wel trendgevoelig zijn, maar niet de trend zetten, sociaal georiënteerd, selectief in hun koopgedrag, ca. 13,5% van de markt;
Early majority:
Consumenten die wel gevoelig zijn voor mode en trends, maar eerst de kat uit de boom kijken door informatie te verzamelen en prijzen te vergelijken, ca. 34%;
Late majority:
Eveneens ca. 34% van de markt, mensen die soms jaren later pas reageren op eerder ingezette trends, ze wantrouwen vernieuwing, kopen uit economische noodzaak;
Laggards:
Treuzelaars, consumentengroep die ca. 16% van de markt omvat en die niet of nauwelijks ontvankelijk is voor de verleiding van nieuwe producten. Groep met weinig sociale contacten en een laag inkomen.
Grolsch bracht in 2014 het nieuwe biermerk Kornuit op de markt, een ‘fris pils van en voor de jongere generatie’. De reclame was gericht op innovators en early adopters.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 271 vragen en antwoorden over Reclame Basics.