Infantiliseert reclame?

Reclame gaat vaak over heel eenvoudige dagelijkse zaken als boodschappen doen, luiers verschonen of een moment voor jezelf creëren in een hectische omgeving als het gezin of kantoor. Reclameboodschappen die in die context niet met de ogen dicht kunnen worden begrepen, schieten hun doel voorbij. De meeste mensen die zich ergeren aan (met name tv-) reclame, doen dat omdat ze zich ontvankelijk tonen voor reclame die feitelijk niet voor hen bestemd is. Om dat te bereiken worden zaken uitvergroot, verzacht, versimpeld of in een andere context geplaatst. Uit geen enkel onderzoek blijkt, dat consumenten aan de inhoud van dergelijke reclameboodschappen door de jaren heen op een kinderlijk manier geloof zijn gaan hechten.
Lassie Snelkookrijst laat de beroemde aardappeleters van Van Gogh in een tv-commercial geen piepers eten, maar rijst. Toverrijst, om precies te zijn.
De raad van bestuur drinkt tijdens een vergadering Cup-a-Soup dat ‘met gevoel gemaakt is’. Daardoor raken de anders zo op geld beluste heren plotseling opvallend maatschappelijk geëngageerd.
Door het drinken van een glas overheerlijke Roosvicee lijken alle gezinsproblemen eenvoudig te zijn opgelost, zowel van het kind dat op de bank zit te mokken, als de vader die vermoeid van zijn werk thuis komt.
De uit Amerika overgenomen campagne ‘Have a happy period’ maakt ongesteldheid tot een waar feest, althans met Always maandverband.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 271 vragen en antwoorden over Reclame Basics.