Wat wordt nu precies verstaan onder misleidende reclame?

Van misleidende reclame is sprake als het gaat om verwijtbare onjuiste mededelingen van een fabrikant. Een fabrikant die willens en wetens onjuiste informatie verstrekt over een product is volgens het Europees recht strafbaar en tot schadevergoeding verplicht. Volgens een uitspraak van het Europees Hof van Justitie is sprake van misleiding als een redelijk goed geïnformeerde klant door de reclame van de fabrikant bewust op het verkeerde been wordt gezet. Deze in Europa aanvaarde zogenoemde Oostenrijkse variant gaat verder dan bijvoorbeeld de 'Duitse' variant. Die gaat uit van een laag kennisniveau van klanten waardoor er sneller sprake is van misleiding.
KPN moest van de rechter in 2001 om precies te zijn 561.795 eigen abonnees en klanten van concurrent Tele2 een rectificatie sturen. KPN had in een direct mail en e-mailing tarieven vergeleken die niet bleken te kloppen. Tele2 had eerder bij de Reclame Code Commissie een klacht ingediend en gelijk gekregen, maar alleen de rechter kan een straf opleggen.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 271 vragen en antwoorden over Reclame Basics.